Business controlling

Styrk din rolle som business controller

Kursus: Business controlling

Bliv opdateret inden for Business partnering, ledelsesrapportering, KPI-styring, variansanalyse og Activity Based Costing.

Køb et samlet kursusforløb og få rabat

Kurset i Business controlling udgør sammen med Financial controlling et samlet controller-forløb, og kurserne kan bestilles samlet til særlig pris. Disse fremgår nederst i tilmeldingsboksen til højre.

Opnå større gennemslagskraft i rollen som business controller

Controlling er i dag i højere grad end tidligere et spørgsmål om at kunne levere relevant beslutningsinformation til ledelsen i virksomheden og agere sparringspartner for forretningen. Det stiller controllere og andre økonomimedarbejdere over for nye typer af opgaver, der skal løses på nye og mere effektive måder samtidig med, at der stadig skal udarbejdes månedsrapportering, eksternt regnskab etc.

Kurset i business controlling giver derfor et dybere indblik i:

  • Hvilke elementer og processer controlleren har behov for at forstå, vurdere og bringe i anvendelse for at kunne udfylde rollen som sparringspartner for både ledelsen og forretningen tilfredsstillende.
  • Hvordan konkrete værktøjer (ABC, Performance management, KPI-styring og variansanalyse) kan anvendes i den forbindelse, hvilke implementeringsudfordringer de har, og hvordan de håndteres.

Kurset veksler mellem teori, praksis og gruppedrøftelser, og der er lagt stor vægt på udveksling af erfaringer mellem deltagerne og underviserne. 

Hvem henvender kurset sig til?

Controllere og økonomichefer i mellemstore og større virksomheder, såvel offentlige som private.

Udbytte

Efter kurset kan du nemmere føre en kompetent og konstruktiv dialog med ledelsen omkring de underliggende forretningsdrivere og dermed bedre udforme den relevante ledelsesrapportering og udvælge de styringsværktøjer, som situationen kalder på.

Efter kurset er du i stand til at:

  • Forstå og bidrage til en styrket forretningsorienteret økonomifunktion
  • Identificere og bidrage til effektivisering af de vigtigste økonomiprocesser, herunder medvirke til at styrke analyseberedskabet i afdelingen
  • Vurdere anvendeligheden af værktøjer som ABC, fastlæggelse af KPI’er og variansanalyse samt understøtte deres implementering
  • Vurdere, hvordan god ledelsesrapportering skal udarbejdes, herunder dennes indhold, struktur og design.

Indhold

Den forretningsorienterede økonomifunktion

  • Hvordan kan man foretage en temperaturmåling af økonomifunktionen?
  • Hvordan bliver økonomi forretningsledelsens vigtigste sparringspartner – hvad kræver det?
  • Hvordan kan man organisere økonomifunktionen, og hvad er faldgruberne?
  • Hvordan kan økonomifunktionen tage ejerskab over dataanalyse, og hvad er kravene til controlleren?
  • Hvordan kan controlleren digitalisere økonomifunktionens processer, fx gennem Robotics?

Effektiv ledelsesrapportering

  • Hvordan opbygger man en god ledelsesrapportering henset til indhold, struktur og design?
  • Hvordan forskellige målgrupper påvirker måden at rapportere på
  • Master data og vigtigheden heraf
  • Digitalisering af ledelsesrapporteringen

Performance management 

  • Strategiimplementering og strateginedbrydning bl.a. ved hjælp af balanced scorecard
  • Fastlæggelse af kritiske succesfaktorer og de rette KPI’er
  • Controllerens væsentligste rolle i arbejdet med performance management

Skab gennemsigtighed i omkostningerne (ABC)

  • Gennemsigtighed og bedre lønsomhed
  • Brug af ABC i økonomistyringen
  • Metode og omkostningshierarkier
  • Kalkulationer – før og efter
  • Forslag til fremtidigt rapportdesign til brug for ledelsesrapportering
  • Udfordringer med ABC

Variansanalyse

  • Afklaring af årsags-virkningssammenhænge
  • Metode til analyse
  • Brug i forbindelse med beslutningstagen
  • Sammenhæng til ABC, KPI og ledelsesrapportering.
Afholdelser

Husk, at du kan afmelde dig kurset uden beregning helt frem til fem uger før kursusafholdelse. Du kan naturligvis også flytte til et senere kursus eller give din plads til en kollega.


Dine fagansvarlige på kurset

Lars Miguel Parades
Partner, CFO Advisory, København, PwC Danmark

Ronald van den Hoorn
Senior Manager, Aarhus, PwC Danmark

Er du i tvivl, om kurset er relevant for dig? Få en uforpligtende snak og få afklaret alle dine spørgsmål: Kontakt os på 3945 3535

Ofte stillede spørgsmål

Du tilmelder dig direkte her på siden ved at vælge dato og klikke på "Tilmeld dig".

Efter tilmelding modtager du straks en automatisk bekræftelsesmail, og inden for få dage sender vi din endelige ordrebekræftelse efterfulgt af en faktura.
Hvis fakturaen skal indeholde et EAN-nummer eller ordrenummer, kan du angive det i kommentarfeltet ved tilmelding.

Senest en uge før kursusstart får du en mail med praktiske oplysninger – fx materiale, parkering og øvrige detaljer.

Hvis du bliver forhindret i at deltage i et kursus, har du følgende muligheder:

Op til fem uger før kursusafholdelse har du mulighed for at flytte din deltagelse til et senere kursus, afmelde dit kursus eller sende en kollega i stedet – uden beregning. Du kan flytte din deltagelse én gang pr. tilmelding.

Kommer dit afbud senere end fem uger før kursusstart, kan du ikke flytte din deltagelse, men du har mulighed for at sende en kollega i stedet eller få refunderet 50 % af kursusprisen. Afbud på kursusdagen eller første kursusdag i et kursusforløb faktureres 100% i gebyr.

I kursusprisen er alt inkluderet:

  • Engagerende undervisningsdag(e) med faglig fordybelse og praktiske indsigter
  • Deltagercertifikat som dokumentation for gennemført kursus
  • Forplejning gennem hele dagen: morgenmad, formiddagssnack, frokost og eftermiddagskaffe

Kurset veksler mellem teori, cases og praktiske eksempler. Der lægges stor vægt på erfaringsudveksling mellem deltagerne og underviserne.
Kurset foregår på dansk og al materiale vil være på dansk.

Er I flere der ønsker at tilmelde jer kurset, kontakt os på på 3945 3535 eller dk_academy_kurser@pwc.com for at få et tilbud.

Vi tilbyder at skræddersy vores kurser i samarbejde med din virksomhed og tager udgangspunkt i de udfordringer og muligheder, som I står over for. Kontaks os på 3945 3535 eller dk_academy_kurser@pwc.com for at høre mere.

Har du andre spørgsmål, så kontakt os på 3945 3535 eller tjek vores generelle informationsside.


Hvorfor skal du vælge PwC's Academy?

Styrk din karriere

Vores mål hos PwC's Academy er at støtte op om din faglige udvikling. Med vores tilbud af kompetenceudviklende kurser, workshops og netværk bidrager vi til at styrke din karriere og gøre dig mere effektiv og kompetent i dit arbejde.

Få den nyeste viden

På vores kurser bliver du opdateret med de nyeste tendenser og ekspertviden med en praktisk vinkel, og du vil få mulighed for networking med andre interessante profiler inden for dit faglige område.

Udviklet af PwC's eksperter

Vores kurser udvikles af konsulenter fra PwC, der er eksperter på deres felt. Kurserne er derfor baseret på den praktiske viden, højaktuelle emner og de erfaringer, de til dagligt gør sig som rådgivere for et stort antal virksomheder.


Kontakt os

PwC's Academy

Spørgsmål og vejledning, PwC Denmark

Tlf: 3945 3535

Følg PwC

Vi sidder klar til at hjælpe dig

Har du spørgsmål til vores kurser, eller har din virksomhed behov for et skræddersyet kompetenceudviklingsforløb?

Kontakt PwC’s Academy for en uforpligtende snak på 3945 3535 eller dk_academy_kurser@pwc.com

Hide