DONG har den bedste årsrapport

DONG har udarbejdet den bedste årsrapport blandt de ikke-børsnoterede virksomheder og er vinder af Regnskabsprisen+ 2015. Samlet set er det en årsrapport af høj kvalitet, lød det fra dommerkomiteen, da DONG blev hædret ved en stor kåring hos PwC i Hellerup.

For første gang uddeler PwC sammen med en uafhængig dommerkomité en pris for årets bedste årsrapport blandt de ikke-børsnoterede virksomheder. Det blev DONG, der løb med den ærefulde pris.

”DONG Energy’s forretning præsenteres tydeligt i regnskabet med en god beskrivelse af såvel strategi som langsigtede målsætninger. Dermed bliver en meget kompliceret virksomhed gjort forståelig,” lød det fra dommerkomiteen ved overrækkelsen af prisen.

DONG guider desuden læseren godt igennem energiselskabets forventninger til det kommende år, der indeholder forudsætningerne for at nå disse mål samt de finansielle mål. Koblet med de langsigtede forventninger i strategiafsnittet giver det et godt overblik.

”Beskrivelserne af segmenter indeholder både finansielle mål og relevante nøgletal for det enkelte segment. Beskrivelsen er struktureret ens for hvert segment, hvilket gør det nemt at få overblik og sammenholde oplysningerne,” påpeger dommerkomiteen.

Arla vinder særpris

Der blev ved samme lejlighed uddelt en særpris til Arla, der i sin årsrapport udmærker sig ved et fremragende noteapparat.

”Layout og måden, hvorpå man præsenterer finansiel information for regnskabslæserne fremstår gennemarbejdet. Der gives bl.a. indledende kommentarer til de enkelte notesektioner, hvilket øger læsevenligheden,” påpeger dommerkomiteen.

Om C20+ Regnskabsprisen

Bag bedømmelserne af C20+ selskabernes regnskaber står en uafhængig dommerkomité, som PwC er sekretariat for. C20+ Regnskabsprisen uddeles årligt til den ikke-børsnoterede virksomhed, hvis årsrapport udmærker sig særligt inden for tre udvalgte temaer, og som kan skabe inspiration for andre virksomheder.

• Tema 1: Virksomhedens performance og opfølgning på udmeldte forventninger
  • Tema 2: En stringent struktureret årsrapport uden unødvendigt fyld
  • Tema 3: Virksomhedens strategiske målsætninger samt risici

Om dommerkomiteen

Vinderne vurderes og udvælges af en professionel, uafhængig og bredt sammensat dommerkomite.

Dommerkomiteen består af følgende medlemmer:

• Niels Leth, Analysechef, Carnegie Investment Bank
  • Kristian Wærness, Senior Vice President i Dampskibsselskabet NORDEN & Formand for Rederiforeningens arbejdsgruppe for regnskab og revision
  • Claus Berner Møller, Afdelingschef, Danske Aktier, ATP
  • Ole Steen Andersen, Professionelt bestyrelsesmedlem