1. Prioritér blandt dine mange muligheder
Start med initiativer, som skaber mest mulig værdi med lavest mulig kompleksitet. Vær bevidst om, at meget er ’nyt’, når I starter med digitale løsninger– både for dig og dine ansatte, og de skal rustes til at øge deres kompetencer.
Prioritér de mest presserende initiativer baseret på:
1. Cost/benefit
2. Kompleksitet
3. Tidshorisont
4. Forventet udbytte
2. Tænk holistisk – men fokusér
Digitalisering bør finde sted ud fra et ønske om at skabe digital transformation og gennemgribende forandringer.
Men undgå at drukne i de store ambitioner.
Tænk holistisk, men bevar fokus. Erfaringen siger, at pilotprojekter på områder med høj prioritet er den bedste vej fremad. Herefter kan I bruge disse projekter som basen til at bygge nye kompetencer og arbejdsprocesser ud fra, mens I arbejder på en aggressiv skalering på tværs af finansområdet. Husk desuden at skabe et sikkert miljø i forhold til cybercrime mv. for de digitale værktøjer at operere i.
3. Forstå forretningen, og hvad der driver vækst, lønsomhed og overskud
Digital teknologi giver massive analytiske muskler til finansfunktionen og helt nye indsigter i, hvad der driver værdi. Ikke kun finansielle drivers som omsætning og omkostning, men også på det operationelle forretningsniveau. Udnyt de digitale værktøjer til at forstå forretningen fra et data-perspektiv, og brug den viden til at identificere områder med størst værdi.
4. Kombinér forskellige digitale værktøjer
Tøv ikke med at kombinere digitale værktøjer, som eksempelvis RPA og Machine Learning. Der findes alligevel ikke én løsning på det hele, så hav øjnene åbne for værktøjer, der kan udvikle jeres løsning og skabe synergi – alt sammen inden for jeres digitale strategi.
5. Skab digitale ambassadører
Investér i mennesker, så de forstår det digitale mindset. Du har både brug for mennesker med færdigheder, værktøjer og nysgerrighed til at analysere jeres situation, og som evner at planlægge fremad i stedet for kun at diagnosticere bagud.