Den Nationale Serviceplatform (NSP) blev etableret i 2008 som led i, at organisationen Sammenhængende Digital Sundhed i Danmark udgav National Strategi for Digitalisering af Sundhedsvæsenet 2008-2012. Målsætningen var at skabe et sammenhængende sundhedsvæsen, der er effektivt it-understøttet, så information følger patienten på tværs af sektorer. I strategien nævnes bl.a., at det nationale arbejde skal koncentrere sig om udviklingen af en fælles infrastruktur.
NSP bidrager hertil ved at udstille stamdata og fælles services for hele sundhedsvæsenet på en ensartet måde og ved at sikre den nødvendige tilgængelighed og driftsstabilitet.
NSP udstiller sundhedsdata fra mere end 40 forskellige kilder, fra en række stamdataregistre, som CPR-registret og autorisationsregistret, samt fra nationale forretningsservices, som det Fælles Medicinkort (FMK), Aftaleoversigt og Fælles Stamkort. NSP stiller endvidere en række sikkerhedsservices til rådighed for hele sundhedsvæsenet i forhold til adgang, autentificering, logning og audit.
PwC observerer
NSP kom til som led i en digitaliseringsstrategi for at styrke et sammenhængende sundhedsvæsen ved at sammenstille data samt sikre entydighed i og tilgængelighed af borgernes sundhedsdata.
NSP er tidligere kategoriseret som en af Danmarks kritiske datainfrastrukturer, hvilket anses som den højest mulige kategorisering og viser, hvilken vigtighed og central rolle NSP har for samfundet.
Som en af Danmarks kritiske datainfrastrukturer har NSP en infrastruktur bygget på redundans med flere datacentre, der skal sikre høj tilgængelighed. Desuden kræves der en række adgangskrav fra dataanvenderne for at tilgå platformen, heriblandt tekniske krav og aftaleforhold såvel som forretningsmæssige formål.
NSP leverer en stabil og hurtig adgang til sundhedsdata i form af godkendte brugergrænseflader til services, såsom Sundhed.dk og coronapasset, og understøtter genbrug af services, hvilket gør det billigere at drifte nye nationale forretningsservices.